خشونتی غیر قابل انکار

به گزارش جعبه مهر، می توان گفت زمانی که فراتر از طبیعت و توانایی های زن وظایفی به او تحمیل گردد، به بهانه برابری جنسیتی مورد استثمار قرار بگیرد و یا حق مادری اش پایمال گردد، درواقع مورد ظلم واقع شده است.

خشونتی غیر قابل انکار

گروه دانشگاه خبرنگاران، فاطمه کول؛ همیشه در طول تاریخ ظلم علیه زنان در عرصه های اجتماعی و خانوادگی بی شک یکی از معضلات جهانی است که زنان را از زن بودن و در صندلی بالاتر از مظاهر انسانی منع کرده است. می توان گفت این ظلم تاریخی از برهه ای به برهه دیگر کلی متفاوت به خود گرفته و مبارزه با آن را پیچیده و وابسته به زمان کرده است.

یک زمان زنان حق طبیعی حیات و زیست را نداشتند ک اما الان از مسائلی چون جنس دوم بودن ،موجود ضعیف،بی توجهی امنیت جنسی، زنان را آزار می دهد. تعاریف متعددی از خشونت وجود دارد. تعاریفی از خشونت که با توجه به فرهنگ های استان های مختلف هم قابل تغییر است. تعریف خشونت در دید یک زن پایتخت نشین با یک زن روستایی در یک منطقه محروم کشور تفاوت وجود دارد.

خشونت علیه زنان تنها در آزار و اذیت های خیابانی و یا ضرب و شتم و نزاع هادر خانواده نیست. می توان گفت زمانی که فراتر از طبیعت و توانایی های زن وظایفی به او تحمیل گردد، به بهانه برابری جنسیتی مورد استثمار قرار بگیرد و یا حق مادری اش پایمال گردد، درواقع مورد ظلم واقع شده است. بنابراین پارادایم حق و تکلیف زن در نظام اجتماع باید برمبنای ساختار طبیعی و روانی او تنظیم گردد.

تعریف غرب از منع خشونت مبتنی بر عدالت جنسیتی به معنای تساوی زن و مرد در همه شرایط است که از نگاه شریعت اسلام مردود است. چراکه کشورهایی که ادعای مبارزه با خشونت علیه زنان را دارند بیشترین تجاوز جنسی و آزار زنان مربوط به این کشورهاست.طبق آمار جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان از هر پنج زن در آمریکا به یک نفر تجاوز خشن شده است.30 درصد تجاوز های خشن در آمریکا مربوط به بچه ها است و 80 درصد تجاوز به خانم ها مربوط به کسانی است که شخص مورد تجاوز قرار گرفته را می شناسند . بسیاری از خشونت های علیه زنان در کشورهای مدرن اتفاق می افتد.

شاید بتوان گفت ریشه خشونت علیه زنان، نگاه جنسیت زده است و فرودست و ناتوان و نابرابر دانستن زنان است . نگاه مردسالارانه است که می پندارد اصل مرد است و زن فرع برمرد است و همه چیزش باید متفاوت با او باشد. نگاه به زنان باید از تفکر مردسالارانه افراطی عبور کند. همان تفکری که صرفا زن را در چاردیواری خانه محدود می نماید. شایسته است که دستگاه های سیاست گذاری و تصمیم ساز کشور، نقش مشارکت اجتماعی زنان را مورد مداقه قرار دهند؛ اما در میان باید هشیار بود که نگرش های افراطی فمنیستی با دستاویز قرار دادن نگاه مردسالارانه افراطی و ادعای دفاع از حقوق زنان، عرصه سیاست گذاری حوزه زنان را به جولانگاه خود تبدیل ننمایند.

نگاه فمنیستی حاکم بر تامین امنیت زنان سعی دارد، مرد را به عنوان کسی که هر لحظه در پی پایمال کردن حقوق زن است، معرفی کند. در این دیدگاه حقوق خود زنان و نیازهای طبیعی آنان نادیده گرفته شده است. به طوری که هیچ توجهی به نقش مادری و همسری زنان نشده است.

فمنیست های مدرن و اسلامی با عظیم نمایی هویت دینی عملا تفسیری فمنیستی از هویت جنسیتی ارایه می نمایند. هویت انسانی یا دینی قطعا مهم ترین و بنیادی ترین هویت هااست و در این هویت تفاوتی میانی زن و مرد نیست. همه انسان اند، بنده خداوند هستند . اما دومین هویت بنیادی هویت جنسیتی است که معمولا حتی بر هویت های قومی و زبانی و شغلی هم تاثیر می گذارد و اساس خانواده است. یعنی بدون هویت جنسیتی زن بودن و مرد بودن اساسا خانواده ای شکل نمی گیرد و باقی نمی ماند.

خانواده یک نهاد صرفا حقوقی نیست که صرفا از منظر قانونی مورد آنالیز قرار بگیرد بلکه کانون مودت و رحمت است، به همین دلیل باید سیاست ها و سازوکارهای آن هم با توجه به این مسئله پی ریزی گردد. فراهم کردن زمینه ورود سریع قانون به چارچوب خانواده، صدمات زیادی را بر پیکره این نهاد تربیتی و انسان ساز وارد می نماید. تا زمانی به تعریف درست و جامعی از زن و نقش او دست پیدا نکنیم در اجرا به مشکل برخواهیم خورد.

شناسایی افراد و گروه های فعال در تحقیر نقش زن در خانواده و جامعه، و مقابله با نقش آفرینی آنان با آموزش مهارت های زندگی، ارجاع زوجین به مشاوره قبل ازدواج، بیمه زنان خانه دار، کاهش ساعت کاری زنان شاغل و آموزش مهارت های اجتماعی بانوان شاغل جهت ایمنی محیط کار مسائل قابل توجهی است که می توان در این حیطه انجام داد.

فاطمه کول - کارشناسی مامایی و عضو انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8379

به "خشونتی غیر قابل انکار" امتیاز دهید

1 کاربر به "خشونتی غیر قابل انکار" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشونتی غیر قابل انکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید