معرفی برخی از داروهای ادرار آور

به گزارش جعبه مهر، فوروسماید (Furosemide) و هیدروکلروتیازید (Hydrochlorothiazide) از داروهای ادرار آور هستند که به منظور درمان پرفشاری خون تجویز می شوند. داروهای ادرار آور هر کدام عوارض خاصی دارند. کاهش فشار خون، سردرد و بروز اختلالات گوارشی برخی از عوارض مشترک این داروها می باشند. از این دارو به طور غیرعلمی برای کاهش وزن هم استفاده می شود.

معرفی برخی از داروهای ادرار آور

داروهای ادرار آور در برخی از موارد مثل درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها که با عنوان داروهای دیورتیک هم شناخته می شوند با تاثیری که بر روی کلیه ها می گذارند باعث افزایش حجم ادرار می شوند. علاوه بر کنترل افزایش فشار خون، از داروهای ادرار آور در مواردی مثل بیماری های کلیوی، مسمومیت های دارویی و نارسایی قلبی هم استفاده می شود. اگرچه از این داروها به صورت غیرعلمی برای کاهش وزن استفاده می شود اما نکته حائز اهمیت این است که استفاده خودسرانه از این داروها ممکن است باعث ابتلا به بیماری های جدی دیگر مثل دیابت شود؛ چراکه این داروها با کاهش حجم مایعات بدن مواد شیمیایی ضروری مثل پتاسیم را هم کاهش می دهند. این داروها تنها در دو هفته ابتدای مصرف سبب افزایش ادرار می شوند. در ادامه به معرفی برخی از داروهای ادرار آور می پردازیم.

معرفی برخی از داروهای ادرار آور

1. فوروسماید

فوروسماید (Furosemide) از داروهای ادرارآور است که به منظور دفع آب از بدن و درمان پرفشاری خون تجویز می شود. این دارو برای درمان کم ادراری ناشی از نارسایی کلیوی و همچنین درمان پرفشاری خون، کاهش وزن، ادم ریه حاد، آسیت و... استفاده می شود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی نماید، بلکه آن را کنترل می نماید. از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. این دارو در موارد بی ادراری و عیب کار کلیه باید با احتیاط فراوان مصرف شود. فوروسماید باعث افزایش دفع آب و نمک از طریق کلیه ها شده و به شکل قرص و آمپول دردسترس می باشد.

مقدار مصرف: میزان اولیه دارو 40 میلی گرم و به صورت یک بار در روز است که با توجه به پاسخ بیمار این میزان می تواند کمتر یا بیشتر شود. مصرف دارو با غذا ممکن است میزان جذب آن را کمی کاهش دهد.

عوارض: کاهش فشارخون، تهوع، اختلالات گوارشی، افزایش اوره خون و نقرس، افزایش موقت غلظت کلسترول و تری گلیسرید، کاهش سدیم خون، افزایش دفع کلسیم، تشنگی، اسهال، یبوست، سردرد، احساس سبکی سر، ضعف و حملات نقرس

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: فوروسماید چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

2. هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید (Hydrochlorothiazide) از داروهای ادرارآور است که برای درمان فشار خون بالا توسط پزشک تجویز می شود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی نماید، بلکه آن را کنترل می نماید. بر همین اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. این دارو همچنین به منظور درمان سنگ کلیه و ورم های ایجاد شده در زانو و دیگر نواحی بدن که بر اثر حملات قلبی و آسیب به کلیه ایجاد شده است مورد استفاده قرار می گیرد. طی درمان با این دارو بهتر است از رژیم غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. مصرف هیدروکلروتیازید با غذا جذب دارو را افزایش می دهد. در صورتیکه دچار بیماری هایی مثل بی ادراری یا مسائل مربوط به کلیه هستید این دارو را با احتیاط باید مصرف کنید.

مقدار مصرف: برای درمان بی ادراری در بزرگسالان میزان 100-25 میلی گرم از این دارو یک یا دوبار در روز، یک روز در میان یا یک بار در روز به مدت 5-3 روز در هفته مصرف شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا همین مقدار دارو به صورت مقدار واحد یا در دو مقدار تقسیم می شود.

عوارض: کاهش فشار خون وضعیتی، ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد، کاهش توانایی جنسی، کمی پتاسیم، منیزیم و سدیم خون، زیادی کلسیم خون، زیادی اسید اوریک خون، نقرس، افزایش قند خون و کلسترول پلاسما

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی عوارض این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: قرص هیدروکلروتیازید چیست؟ (موارد مصرف + عوارض)

چنانچه به مبتلا هستید بهتر است با روش های درمان آن آشنا شده و اگر علاقه مند به درمان های خانگی هستید پیشنهاد می کنیم با درمان خانگی فشار خون بالا در طب سنتی هم آشنا شوید.

بیشتر بدانید:

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8944

به "معرفی برخی از داروهای ادرار آور" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی برخی از داروهای ادرار آور" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برخی از داروهای ادرار آور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید