مکسان؛ خداحافظی با عصر قیرگونی و ایزوگام

به گزارش جعبه مهر، در شرایط اقتصادی فعلی، خرید یک کارخانه ورشکسته و راه اندازی مجدد آن با هزینه شخصی، قدرت ریسک بسیار زیادی می طلبد. مسلما کسی که چنین کاری می کند از ایده کسب وکارش اطمینان دارد و می داند با بازگشت سرمایه اش به مرور زمان به سود خواهد رسید؛ اما این دلیل نمی شود نیازی به حمایت مسؤولان نداشته باشد.

مکسان؛ خداحافظی با عصر قیرگونی و ایزوگام

شاید مهم ترین دغدغه ای که همه کارآفرینان، به خصوص کارآفرینان حوزه های صنعتی دارند، ضعف در دریافت حمایت از بخش دولتی باشد.

اعطای وام های کم بهره و بلندمدت، تسهیل در انجام روندهای اداری برای اخذ مجوزها، بیشترکردن بازه سوددهی برای کسب وکارهای صنعتی و راه های گوناگون دیگر از مصادیق حمایت دولت از بخش خصوصی و کارآفرینان این حوزه است.

یکی از شرکت هایی که از یک کارخانه ورشکسته به مجموعه ای توانمند تبدیل شده کاسپین شیمی تجارت رادکان است که ماجرایش را در ادامه می خوانید.

محمد صاحب باقری، مدیرعامل و بنیان گذار شرکت کاسپین شیمی تجارت رادکان 10 آبان 98 یک کارخانه ورشکسته در شهرک صنعتی کردکوی را از بانک خرید و از ابنیه فنی، برق کشی و لوله کشی آب و فاضلاب گرفته تا سیستم های اداری آن را با هزینه شخصی خودش بازسازی کرد تا اینکه در اواخر سال 98 پیروز به استقرار ماشین آلات و راه اندازی مجدد این کارخانه شد؛ پس از محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا و با به تعویق افتادن عرضه محصولات، پایان در 29 فروردین 99 اولین بخش از محصولات این شرکت روانه بازار شد.

شرکت کاسپین شیمی تجارت رادکان یا به اختصار رادکان، در حال حاضر از 8 نفر نیروی کار و 3 کارفرما تشکیل شده است و 25 گروه کالای مختلف را تولید و عرضه می کند.

از جمله محصولات این شرکت می توان به انواع رنگ های ساختمانی، انواع چسب های کاشی، بتونه هایی که در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و ژل عایق رطوبت که اصلی ترین محصول این شرکت است، اشاره کرد.

ژل عایق رطوبت مکسان

ترکیب مواد گوناگون و استفاده از آنها به عنوان عایقی برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان، پیشینه ای بسیار قدیمی دارد. زمانی در بیشتر مناطق کشور از نِی و گِل برای عایق کردن ساختمان ها استفاده می شد که به مرور زمان، پیشرفت فناوری باعث شد در این حوزه به سیستم قیرگونی برسیم. در این روش از قیر و مواد نفتی برای ایجاد عایق رطوبتی استفاده می شد که البته معایب خاص خودش را هم داشت.

بعد از آن فناوری ایزوگام به بازار آمد که پیشرفتی در زمینه عایق های رطوبتی محسوب می شد. در حال حاضر نیز چند سالی است که شرکت های فعال در این حوزه، به استفاده از عایق های رطوبتی مایع روی آورده اند و شرکت رادکان هم یکی از این شرکت هاست.

صاحب باقری درباره ترکیبات ژل عایق رطوبتی به جام جم می گوید: این نمونه از عایق های رطوبتی برپایه رِزین های پلیمری و ترکیبی از مواد معدنی ساخته می شود؛ اما نوآوری ما در ساخت ژل عایق رطوبتی این است که توانسته ایم آن را با استفاده از الیاف پروپیلن اشباع کنیم. این کار باعث می شود از یک طرف استحکام عایق به دلیل استفاده از الیاف بالا برود و از طرف دیگر منجر به حفظ خاصیت کشسانی عایق در مقابل تنش های ناشی از نشست ساختمان یا زلزله می شود.

مزایای مکسان نسبت به ایزوگام

مدیرعامل شرکت رادکان در خصوص مزایایی که باعث فزونی عایق های رطوبتی نسبت به ایزوگام شده می گوید: عایق رطوبتی مایع سبک تر از ایزوگام است و همین امر به سبک سازی بنا بسیار کمک می کند. مدل های مختلف ایزوگام از 3.8 کیلوگرم تا 4.5 کیلوگرم در هر مترمربع، بار به بنا اضافه می کند. از طرف دیگر به دلیل این که ایزوگام بر مبنای مواد پایه نفتی تولید می شود، قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد؛ این درحالی است که عایق های رطوبتی علاوه بر این که قابل اشتعال نیست، گرما تأثیری بر آنها ندارد و حتی حرارتی با دمای 110 درجه سانتی گراد هم تغییر شکلی در عایق های رطوبتی ایجاد نمی کند.

صاحب باقری در ادامه می افزاید: بحث دیگری که در ایزوگام حائز اهمیت است، روش و کیفیت انبارداری آن است. ایزوگام نیاز به انبارداری منسجمی دارد و اگر در شرایط مطلوبی نگهداری نشود، هرچقدر هم که جنس ایزوگام مرغوب باشد، باز هم کیفیتش را از دست خواهد داد. در طرف مقابل، محصولات ما در سطل های 10 کیلویی بسته بندی و عرضه می شوند که باعث راحت ترشدن حمل ونقل و انبارداری آن شده است. موضوع دیگری که از فزونی های عایق رطوبتی مایع نسبت به ایزوگام محسوب می شود، سهولت در اجرای آن است؛ به طوری که در بسکمک از موارد با اندکی راهنمایی تلفنی، خود مشتری می تواند ژل عایق را با یک قلمو روی سطح پشت بام پهن کند و اجرای آن به هیچ گونه مهارت یا تبحر خاصی نیاز ندارد. همچنین عایق های مایع به دلیل دارا بودن خاصیت کش سانی، می توانند در مقابل ترک های ناشی از نشست ساختمان یا حتی زلزله به مقاومت ساختمان کمک کنند.

درنهایت مهم ترین وجه تمایز ژل عایق رطوبتی با ایزوگام، طول عمر بسیار بیشتر آن است؛ به طوری که ما برای محصولات مان 10 سال بیمه در نظر می گیریم و اگر در طول این مدت هرگونه مسئله ای برای ساختمان در خصوص نم و رطوبت ایجاد شود، شرکت بیمه آن خسارت را برای مشتری جبران خواهد کرد. درکل طول عمر مفید عایق های رطوبتی مایع حدود 25 سال است که این عدد برای ایزوگام در مناطقی با رطوبت بالا، گاهی به 5 سال هم نمی رسد.

طرح هایی برای آینده شرکت

صاحب باقری ضمن اشاره به بستر مناسبی که از طریق برگزاری نمایشگاه ها ایجاد می شود، خاطرنشان می کند: ما در شهریور امسال در نمایشگاه صنعت ساختمان تهران حضور داشتیم و خوشبختانه استقبال خیلی خوبی از غرفه ما صورت گرفت. در خلال برگزاری این نمایشگاه پیروز به اخذ کنندگی های مختلفی در اقصی نقاط کشور شدیم و درحال حاضر محصولات مان در استان های شمالی کشور، استان های آذربایجان شرقی و غربی، استان فارس، استان تهران و چند استان دیگر به فروش می رسد. همچنین تیم تحقیق و توسعه (R&D) ما با دریافت بازخوردهای گوناگون، به طور پیوسته روی شناسایی و برطرف کردن ایرادهای احتمالی محصولات مان کار می کند. از طرف دیگر اخیرا تمرکز اصلی ما روی تبلیغات محیطی و تبلیغ در فضای مجازی بوده است. به لطف خداوند متعال کیفیت محصولات ما به قدری خوب است که فقط معرفی کردن آنها کافی است تا مصرف کنندگان اقدام به خرید این محصولات کنند.

بنیان گذار برند مکسان درباره آینده ای که برای صادرات محصولات شرکت، به ویژه ژل عایق رطوبتی متصور است، می افزاید: متأسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا، امکان فعالیت گسترده در این حوزه وجود ندارد؛ اما برنامه ریزی خاصی برای صادر کردن محصولات مان به کشورهای منطقه داریم که با کاهش محدودیت ها، بلافاصله اجرا خواهد شد.

با توجه به این که قیمت محصولات ما حدود یک سوم محصولات مشابه خارجی است، امید زیادی داریم که در زمینه صادرات هم آینده روشنی پیش رویمان باشد.

مزیت های رقابتی مکسان نسبت به رقبا

بنیان گذار برند مکسان درباره ویژگی های منحصربه فرد این محصول در مقایسه با رقبایش می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم تمام شرکت هایی که در حوزه تولید عایق های رطوبتی مایع فعالیت می کنند، محصولات شان را به صورت دو جزئی عرضه می کنند. در واقع عایقی که آنها تولید می کنند یک بخش پودری و یک بخش مایع دارد که موقع اجرا باید با نسبت خاصی با هم مخلوط شوند؛ درحالی که ما این فرآیند را در داخل کارخانه انجام می دهیم و مکسان را به عنوان یک عایق تک جزئی ارائه می دهیم و همین امر منجر به سهولت بیشتر در اجرای محصول ما شده است. نوآوری دیگری که ما در تولید مکسان داشته ایم، استفاده از الیاف پروپیلن در آن بوده است که در عایق مایع حل می شوند و در زمان اجرا مانند تارهای عنکبوت، شبکه ای درهم تنیده از تار و پود الیاف را تشکیل می دهند؛ به این ترتیب استحکام مکسان نسبت به محصولات مشابه آن بسیار بیشتر است.

وی می افزاید: ما در کشور اولین و تنها شرکت تولیدکننده عایق رطوبتی مایع به صورت تک جزئی هستیم که پیروز به اخذ گواهی فنی از مرکز تحقیقات راه وساختمان شده ایم. این گواهی نامه اعتبار بسیار زیادی دارد، به طوری که داشتن آن برای مشارکت در پروژه های دولتی کفایت می کند.

برای صدور این گواهی، انواع آزمایش های گوناگون در شرایط مختلف روی محصول اجرا شده و مواردی مانند مقاومت چسبندگی، مقاومت کشسانی، مقاومت در برابر آب کُلردار، مقاومت در برابر حرارت و سرما، مقاومت در چرخه ذوب و یخ بندان و بسکمک از ویژگی های مقاومتی دیگر، در آزمایشگاه مرکز تحقیقات راه وساختمان سنجیده شده اند.

نکته جالب توجه در خصوص کیفیت بالای مکسان این است که در آزمایش ها، حداقل استانداردهایی به عنوان مبنای سنجش نتایج در نظر گرفته شده اند، اما محصول ما پیروز شده است بیشتر این آزمایش ها را با نتایجی که 2 تا 3 برابر حداقل استانداردها هستند پاس کند و این نشان دهنده مرغوبیت چشم گیر مکسان است.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9362

به "مکسان؛ خداحافظی با عصر قیرگونی و ایزوگام" امتیاز دهید

2 کاربر به "مکسان؛ خداحافظی با عصر قیرگونی و ایزوگام" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکسان؛ خداحافظی با عصر قیرگونی و ایزوگام"

1 دیدگاه

هدیه شاپوری 11 آبان 1401

محصولی بسیار عالی ، علمی ، کاربردی و مقرون به صرفه ای است.

پاسخ به هدیه شاپوری
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید