هرج و مرج در شورای امنیت ملی

به گزارش جعبه مهر، روز سی ام ماه اوت ترامپ در توئیتی نوشت؛ ما 25 سال با کره شمالی مذاکره نموده ایم که بی نتیجه بوده است و دلیلی برای ادامه گفت و گو ها وجود ندارد.

هرج و مرج در شورای امنیت ملی

ترامپ هفتم اکتبرهمین موضوع را تکرار کرد و در توئیتی نوشت: 25 سال رؤسای جمهوری امریکا و دولت های آنها با کره شاقتصادی مذاکره نموده اند، توافق هایی به دست آمده و مقادیر هنگفتی پول پرداخت شده.... اما افاقه ننموده است و قبل از اینکه جوهر توافق ها خشک گردد آنها نقض شده اند و مذاکره نمایندگان امریکایی مسخره شده اند. متأسفم، فقط یک چیز مؤثر خواهد بود!

متیس که به کره جنوبی سفر نموده بود فوراً اظهارات ترامپ را نقض کرد و گفت همواره فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد، البته او به سرعت عقب نشینی کرد و مدعی شد که اختلاف نظری با ترامپ ندارد. اختلافات روز به روز آشکارتر می شد. کره شاقتصادی روز سوم سپتامبر مدعی شد که ششمین آزمایش هسته ای خود را با موفقیت انجام داده و ما تقریباً مطمئن شدیم که این یک آزمایش ترموهسته ای (Thermonuclear) بوده است. کره شاقتصادی بعد از 12 روز از این آزمایش، با شلیک موشک بر فراز ژاپن بر نکته ای که ترامپ در توئیت خود بر آن تأکید نموده بود (عدم پایبندی پیونگ یانگ به تعهداتش) صحه گذاشت. تقریباً بلافاصله بعد از این ماجرا شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد؛ مذاکرات بیشتر با کره شاقتصادی به بن بست خواهد رسید و گفت که به طور کامل از موضع ایالات متحده درباره روی میز بودن همه گزینه ها حمایت می نماید؛ اظهاراتی که بیش از هر سیاستمدار دیگر ژاپنی به بیان این موضوع نزدیک بود که توکیو آماده حمایت از تهاجم نظامی علیه کره شاقتصادی است. در مقابل، تیلرسون اظهار داشت که ما قصد داریم کره شاقتصادی را به میز گفت و گوهای سازنده و مؤثر بازگردانیم. او آشکارا در شرایط ناخوشایندی گرفتار شده بود. وقتی ترامپ تحریم های جدید اقتصادی را علیه کره شاقتصادی اظهار داشت، چین با بیان اینکه بانک مرکزی این کشور به همه بانک های چین دستور داده تا فعالیت تجاری با پیونگ یانگ را متوقف نمایند به آن واکنش نشان داد. اگر چنین اتفاقی می افتاد در واقع یک گام رو به جلو بود (ولی بسیاری تردید داشتند این اتفاق رخ بدهد).

البته ایران همچنان مشهودترین موضوع تنش آفرین بود و ترامپ در ماه ژوئیه با دومین تصمیم خود برای تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای روبرو شد. اولین تصمیم در این زمینه اشتباه بود و ترامپ اکنون در آستانه تکرار آن بود. من مقاله ای را برای نشریه هیل نوشتم که 16 ژوئیه در تارنمای این نشریه منتشر شد و به نظر می رسید که این مقاله در همان روز ولوله ای را در کاخ سفید به راه انداخته است. مک مستر و منوچین کنفرانسی خبری را برگزار کردند تا به خبرنگاران درباره تصمیم امریکا مبنی بر تأیید پایبندی ایران به تعهداتش گزارش دهند و کاخ سفید نکات مهم این کنفرانس را همزمان با برگزاری آن برای رسانه ها ایمیل می کرد تا تصمیم دولت را برای خبرنگاران شرح دهد.

اما یک تحلیلگر خارج از کاخ سفید به من گفت: در آن روز خاص، شورای امنیت ملی دچار هرج و مرج شده بود. توجیهات و شرحاتی که کاخ سفید برای رسانه ها ارسال نموده بود پس گرفته شد و تصمیم گیری درباره تأیید پایبندی ایران به تعهداتش تغییر کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام کاخ سفید گزارشی را درباره رویارویی تقریباً یک ساعته بین ترامپ از یک سو و متیس، تیلرسون و مک مستر از سوی دیگر درباره موضوع تأیید پایبندی ایران به تعهداتش منتشر کرد که آنچه را قبلاً درباره اتفاقات آن روز شنیده بودم، تأیید می کرد. بعضی از منابع دیگر هم این موضوع را تأیید کردند. ترامپ در نهایت تسلیم شد اما شادمان نبود و وقتی از موضع خود عقب نشینی کرد یک بار دیگر خواست گزینه های دیگری در اختیارش قرار دهند که مشاورانش به او گفتند گزینه دیگری ندارند. بنن به من پیغام داد رئیس جمهوری مقاله تو را پسندید... مقاله تو او را به موضعگیری علیه ایران سوق داد.،ایران

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6710

به "هرج و مرج در شورای امنیت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرج و مرج در شورای امنیت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید