پکن رسما گفت که تمایلی به این مذاکرات ندارد

به گزارش جعبه مهر، ایرنا نوشت: چین برای چندمین بار اظهار داشت تمایلی برای پیوستن به مذاکرات دو جانبه آمریکا - روسیه بر سر معاهده کنترل تسلیحاتی ندارد.

پکن رسما گفت که تمایلی به این مذاکرات ندارد

جائو لی جیان روز آدینه در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: پیمان استارت جدید یک پیمان مهم اتمی میان آمریکا و روسیه است و پکن هیچ تمایلی برای شرکت در این مذاکرات ندارد.

وی از روسیه و آمریکا به عنوان دارندگان بزرگترین زرادخانه های هسته ای دنیا نام برد و گفت که این دو کشور باید مسئولیت خود در قبال تسلیحات هسته ای را انجام دهند و پای چین را وسط نکشند.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته ای یا استارت، نخستین بار در سال 1991 میلادی میان روسیه و آمریکا به امضا رسید و در سال 1994 اجرایی شد این معاهده در دسامبر 2009 منقضی شد که بدنبال آن روسای جمهوری آمریکا و روسیه در آوریل 2010 معاهده استارت جدید را امضا کردند.

پیمان تسلیحاتی استارت جدید در آوریل 2010، برابر با فروردین 1389 در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، به امضای روسای جمهوری آمریکا و روسیه رسید و به موجب آن دو کشور متعهد شدند زرادخانه های هسته ای خود را تا 30 درصد کاهش دهند یا به عبارتی تعداد کلاهک های هسته ای خود را تا حد 1550 کلاهک اتمی برسانند.

واشنگتن در 11 مرداد ماه با طرح اتهام جدید بر ضد روسیه مبنی بر نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد به صورت رسمی اظهار داشت که از این سند امضا شده میان دو کشور خارج می گردد و باید این پیمان را دیگر سرانجام یافته تلقی کرد.

چین از ورود به مذاکرات تسلیحاتی به دلیل نگرانی از محدود شدن سلاح های هسته ای خود خودداری نموده است مقام های چینی گفته اند که این امر ارزش بازدارندگی تسلیحات آنها را کاهش می دهد پکن همچنین می گوید قدرت هسته ای این کشور بسیار کمتر از روسیه و آمریکا است و نباید در مذاکرات دوجانبه آنها شرکت داشته باشد.

با وجود مخالفت چین با ملحق شدن به پیمانی درباره سلاح های هسته ای، ترامپ گفته با پوتین درباره توافقی که ممکن است شامل چین نیز باشد مذاکره نموده است دموکرات های ارشد کنگره از جمله الیوت اِنگل رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک بر دستیابی به توافقی جدید تاکید نموده است.

واکنش چین به قطع روابط واشنگتن با پکن

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر قطع روابط با چین با اشاره به اینکه روابط دوجانبه به نفع منافع دو کشور است اضافه کرد: ضروری است آمریکا با چین در جهت دستیابی به روابط پایدار همکاری کند.

چین دنبال سلطه جویی نیست

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اظهارات دومینیک بارتون سفیر کانادا در چین که از آنالیز جدی عملکرد سازمان بهداشت دنیای و شیوع کرونا حمایت نموده بود گفت بعد از شیوع کرونا، کانادا بارها اعلام نموده است بر اساس مدارک و شواهد علمی با جامعه بین المللی برای مقابله با این ویروس همکاری می نماید چین درباره موضوع ارزیابی کارهای مقابله با کرونا بارها موضع خود را اعلام نموده است و من آنها را تکرار نمی کنم؛ اما درباره دیپلماسی چین، اعمال فشار برای رسیدن به هدف سنت چین نبوده و سلطه جویی گزینه ما نیست.

او اضافه کرد: ما همیشه بر دیپلماسی مستقل، ابتکار خود و صلح آمیز پایبند بوده ایم و مایلیم با همه کشورها به طور برابر و محبت آمیز تعامل و تبادل کنیم که این رویکرد با ستایش و تقدیر بسیار خوب و استقبال گسترده جامعه بین المللی روبرو بوده است.

310 310

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6155

به "پکن رسما گفت که تمایلی به این مذاکرات ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن رسما گفت که تمایلی به این مذاکرات ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید