کارآفرینی و ارزآوری با عطر و بوی گل و گیاه

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/گیلان یکی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گیلان، با اشاره به استعداد گیلان در حوزه فراوری گل و گیاهان زینتی، توضیح داد: این صنعت در گیلان بسیار درآمدزا و مالی است و خریداران زیادی حتی در فضای مجازی سفارش خرید می دهند.

کارآفرینی و ارزآوری با عطر و بوی گل و گیاه

شمال ایران با توجه به دارا بودن شرایط عالی آب و هوایی، رطوبت بالا، نیروی کار متخصص بالقوه و خاک حاصلخیز، یکی از استان های مستعد برای توسعه صنعت درختان و درختچه های زینتی به شمار می رود.

تنوع فراوریات که با بالاترین کیفیت در استان گیلان فراوری می گردد سبب شده تا این استان همیشه در رتبه های اولیه قرار گیرد.

به گفته کارشناسان کشاورزی، بخش وسیعی از خاک ایران در شمال کشور مستعد پرورش انواع گیاهان و گل هاست و چرخه فراوری این محصول قابلیت بالقوه فراوانی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال دارد.

پرورش گل و گیاه در گیلان از ارزآوری خوبی برخوردار است؛ به گونه ای که سالانه در گلخانه های مدرن بین 60 تا 100 هزار دلار و در گلخانه های معمولی بین 15 تا 45 هزار دلار در هر هکتار ارزآوری برای کشور انجام می گردد.

با این همه ویژگی که از گل و گیاهان زینتی در گیلان شاهد آن هستیم باید از این ظرفیت در جهت توسعه صادرات به نحو شایسته تری استفاده کرد تا ارزش سودآوری فراوری این محصول بر صنعت گل و گیاه استان گیلان گسترده باشد.

بسیاری از کسانی که امروزه در جهت پیشرفت و پیروزیت قرار دارند در ابتدا با رنج و سختی کار را آغاز کردند، اما کوشش عالی و اراده قوی آنان سبب شد که راه سخت را به امید پیروزیت سپری نمایند.

کارآفرینی واژه ای است که با کوشش و پشتکار همراه بوده و امروزه بیشتر از هر زمان دیگری معنا پیدا نموده و بسیاری از جوانان تحصیلنموده به دنبال راهی هستند تا برای خود شغلی راه اندازی نمایند.

دکتر یونس مهدوی، یکی از کارآفرینان پیروز استان گیلان در بخش چابکسر است که به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با این طرح همکاری دارد. این کارآفرین نه تنها برای خود درآمد مطلوبی ایجاد نموده، بلکه برای تعداد زیادی از افراد منطقه نیز اشتغال ایجاد نموده است.

این فراورینماینده گل و گیاه که در بخش درختان و درختچه های زینتی فعالیت می نماید، در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به چرایی ورود به عرصه فراوری و فروش گل و گیاه، اظهار کرد: سود خوب فروش گل و گیاه سبب شد به فکر ادامه تحصیل در این رشته بیفتم؛ همچنین پرورش گل و گیاه حرفه خانوادگی ماست و به عنوان نسل چهارم از خانواده مهدوی به فراوری گل و گیاه زینتی مشغول شدم.

وی اضافه نمود: اکنون کارم به گونه ای رونق یافته که متقاضی از همه استان های کشور و شهرهای گیلان برای دریافت اطلاعات از نحوه فراوری گل و گیاه و فروش آن دارم. همین امر نقطه عطفی شده تا علاقمندیم به پرورش گل و گیاه بیشتر گردد.

این پیشران پیروز طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، با اشاره به استعداد استان گیلان در حوزه فراوری گل و گیاهان زینتی، توضیح داد: این صنعت در گیلان بسیار درآمدزا و مالی است؛ به نحوی که مسئله ای در فروش محصول خود ندارم و خریداران زیادی حتی در فضای مجازی سفارش خرید می دهند. با توجه به موقعیتی که ایران در کشورهای اطراف دارد، مشتریان خوبی نیز از کشورهایی مثل آذربایجان، ارمنستان، عراق، تاجیکستان و... نیز دارم.

مهدوی، درباره مسائلی که پشت سر گذاشته نیز گفت و ادامه داد: انجام هر کاری در ابتدا مسائل و مسائلی را به همراه دارد، اما با همت، علاقه و عقبه خانوادگی که داشتم وارد عرصه پرورش گل و گیاه شدم و همین امر موجب پیروزیتم شد و مسائل سر راه قادر نبود بی انگیزگی در کارم به وجود بیاورد.

وی پشتکار و دانش را لازمه بالا رفتن از نردبان ترقی دانست و اضافه نمود: با توجه به فعالیتم در زمینه کشاورزی، تحصیلات خودم را نیز زمینه فعالیت آبا و اجدادی ام انجام دادم. حتی برای آموزش به علاقمندان در این رشته موانع بسیاری بر سر راهم قرار می گرفت، اما با پشتکار و دانش خود از همه مسائل عبور کردم و اکنون هم برای خود و هم تعدادی از افراد دیگر ایجاد اشتغال کردم. بی شک دانش من تسهیلگر عالی برای کسب و کار من بوده است.

این پیشران طرح ملی مشاغل خانگی، با بیان اینکه افزایش کیفیت و کمیت محصولات گل و گیاه منتج به بهبود شرایط معیشتی می گردد، گفت: افزایش کمیت و کیفیت فراوریات گل و گیاه زینتی علاوه بر اشتغال بیشتر، ارزآوری بیشتر و در نهایت بهبود شرایط معیشتی را در پی دارد.

مهدوی، همچنین بر لزوم آموزش و اصلاح اصول پرورش گل و گیاه تاکید نمود و متذکر شد: شرایط ناشی از بیماری کرونا نیز نتوانست خللی در کارم ایجاد کند.

وی گفت: با توجه به تورم و مسائل مالی در کشور و اینکه هر روز صنایع و معادن مختلفی در حال ورشکستگی هستند، تنها صنفی که همچنان پایدار بوده و هر روز در حال پیشرفت بیشتری است صنعت پرورش گل و گیاه است و در دوران کرونا نیز کارن را ادامه دادم.

این پیشران طرح ملی مشاغل خانگی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی گیلان به ظرفیت بالقوه استان به عنوان قطب پرورش گل و گیاه در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یاری نموده است، یادآور شد: بزرگترین مشکل استان گیلان جدی نگرفتن فراوری در بخش گل و گیاه است؛ این در حالی است که مستعدترین مکان برای تهیه و تکثیر گل و گیاه در ایران و دنیا استان های شمالی کشور است و با رونق بخش فراوری گل و گیاه همه متکی به کار می شوند و رونق در اشتغالزایی ایجاد می گردد.

به گزارش خبرنگاران، حمایت از مشاغل خانگی با شاخه گل و گیاهان توسط جهاد دانشگاهی انجام شده که امید است تلنگری برای یاری به رونق این بخش در استان گیلان نیز باشد.

کارآفرینانی همچون دکتر مهدوی در گوشه و کنار استان گیلان دیده می شوند و فقط کافی است مجالی برای بروز پیدا نمایند تا الگویی شوند برای دیگر جوانان و افراد علاقمند به این صنعت و بیکاری و ناامیدی را از استان و کشور کنار بزنند.

مجله کامپیوتر: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10320

به "کارآفرینی و ارزآوری با عطر و بوی گل و گیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینی و ارزآوری با عطر و بوی گل و گیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید